همه چيز درباره‌ مهاجرت از ويندوز به لينوكس

۴ بازديد

جهان به سمتي مي‌رود كه اطلاعات به شكل شفاف‌تري ارائه شوند. به همين دليل متن‌باز بودن لينوكس نقش مهمي در محبوبيت آن ايفا كرده است. چنانچه شما هم تا به حال به مهاجرت به لينوكس فكر كرده‌ايد يا قصد انجام آن را داريد،

شايد بتوان ادعا كرد كه ويندوز ۱۰ به عنوان موفق‌ترين نسخه‌ي ويندوز تا كنون شناخته شده است. چرا كه نسبت به نسخه‌هاي قبلي ويندوز سريع‌تر عمل مي‌كند، گزينه‌هاي متنوع بيشتري دارد و از امنيت بالاتري برخوردار است.

اما روي ديگر سكه هم وجود دارد. اين بار مايكروسافت تشنه‌تر از هميشه به دنبال اطلاعات خصوصي كاربران است. مايكروسافت مي‌خواهد بداند كه شما از كدام نرم‌افزارها استفاده مي‌كنيد و در چه فاصله‌ي زماني بروزرساني‌ها را انجام مي‌دهيد و در نهايت اين كه ويندوز ۱۰ همچنان يك ويندوز است و در برابر ويروس‌ها و بدافزارها مقاومت چنداني ندارد.

به همين دلايل، خيلي از كاربران ويندوز پس از مدتي ‌ترجيح مي‌دهند كه به لينوكس مهاجرت كنند. در ادامه راهكارهايي را به شما پيشنهاد خواهيم داد تا با خيال راحت وارد دنياي لينوكسي‌ها شويد:
توزيع مناسبي از لينوكس را انتخاب كنيد

در طول ۲۰ سال گذشته، لينوكس از يك پديده‌ي غير قابل درك به يك سيستم عامل مناسب براي بسياري از كاربران شناخته شده است.

اوايل كه لينوكس به عنوان سيستم عامل به دنيا معرفي شد، با سخت‌افزارها چندان سازگاري نداشت، ضمن اين كه با نقص‌هايي همراه بود. طبيعتا با چنين ويژگي‌هايي اقبال عموم به سيستم عامل‌هاي مرسومي ‌چون ويندوز و مكينتاش بيشتر بود. اما اكنون لينوكس به مرحله‌اي رسيده است كه راه‌اندازي و استفاده از آن به سادگي ويندوز و OS X است.

با وجود اين كه هزاران توزيع متنوع از لينوكس در دسترس است، اما بيشتر آن‌ها به عنوان يك سيستم عامل مناسب محسوب نمي‌شوند. بعضي از اين توزيع براي انجام اهداف خاصي مانند ساخت جلوه‌هاي ديجيتالي يا مقاصد علمي ايجاد شده‌اند. بعضي توزيع‌ها مانند Devuan براي ساخت بيانيه‌هاي سياسي كاربرد دارند. بعضي از توزيع‌ها هم مانند توزيع هانا مونتانا و توزيع جاستين بيبر جنبه‌ي شوخي دارند‌‌.

به همين دليل تعداد كاربران بعضي از اين توزيع‌ها انگشت‌شمار هستند. براي انتخاب يك توزيع مناسب به منظور انجام كارهاي مرسوم، بهتر است روي توزيعي تمركز كنيد كه بيشترين تعداد كاربر را دارد. در حال حاضر توزيع اوبونتو (و ديگر توزيع‌هاي اوبونتو مانند) توانسته است محبوب‌ترين توزيع از نظر كاربران شناخته شود.

حتي اين امكان براي شما فراهم است كه از ابتدا رايانه‌اي بخريد كه اوبونتو در آن نصب شده است. براي مثال، كمپاني Dell كه يك توليد كننده مطرح رايانه است، در بعضي از محصولات خود اوبونتو را نصب كرده است.

البته در اكثر نسخه‌هاي تجاري لينوكس، توزيع اوبونتو و ديگر توزيع‌هاي اوبونتو-محور وجود دارد. چنانچه تمايل داريد از ديگر توزيع‌هاي لينوكس استفاده كنيد ممكن است كه درگير پيچيدگي‌هاي آن‌ها شويد.
پرينتر و ديگر لوازم جانبي

شايد براي شما اين سوال پيش بيايد كه ارتباط لينوكس با سخت‌افزارهاي جانبي مانند پرينتر، اسكنر و ديگر تجهيزات چگونه است.

در بعضي شركت‌ها و ادارات براي خريد سيستم‌هاي رايانه خيلي هزينه نمي‌كنند و از مدل‌هاي ارزان‌قيمت استفاده مي‌كنند. از طرفي اين دستگاه‌ها با بعضي سخت‌افزارهاي ديگر مانند كارت‌هاي گرافيك رده بالاسازگاري ندارند.

در مورد سازگاري لينوكس با سخت‌افزارها هيچ جاي نگراني وجود ندارد و به خوبي مي‌تواند تجهيزات جانبي مانند هدست‌هاي USB، وب كم‌ها، كيبورد و ماوس را شناسايي كند.

حتي وقتي صحبت از پرينترها مي‌شود، لينوكس مي‌تواند عملكرد رضايت‌بخشي از خود نشان دهد. خوشبختانه به علت استفاده از سيستم يكپارچه‌ي CPUS در ساخت پرينترها، آن‌ها مي‌توانند با پلت‌فرم‌هاي مختلف سازگار باشند. اما نكته‌ي ترديدآميز ماجرا اينجا است كه در وبسايت اوبونتو ليستي از پرينترهاي سازگار با آن آورده شده است.

با اين حال، براي اين كه خيال‌تان آسوده باشد مي‌توانيد از نرم‌افزار HP ePrint استفاده كنيد. با كمك اين برنامه مي‌توان فايل‌هاي پيوست شده در ايميل را چاپ كرد.
انتقال فايل‌ها از ويندوز به لينوكس

پس از اين كه توزيع مورد نظر را در سيستم‌تان نصب كرديد، لازم است كه بعضي فايل‌هاي خود را به سيستم عامل جديد منتقل كنيد. براي انجام اين كار چند روش پيشنهاد مي‌شود:

اولين و شايد ساده‌ترين راه حلي كه به ذهن مي‌رسد اين است كه فايل‌هاي خود را از طريق يك هارد اكسترنال به سيستم جديد منتقل كنيد.

چنانچه مايل باشيد مي‌توانيد از طريق يك شبكه‌ي اشتراك فايل، فايل‌ها را به پلت‌فرم جديد انتقال دهيد.

اما اين روش خيلي پيشنهاد نمي‌شود. دليلش هم ساده است. اگر يك سيستم مجهز به ويندوز در شبكه به باج‌افزار (ransomware) آلوده شده باشد، اين بدافزار به تمام فايل‌هاي شما نفوذ خواهد كرد.

خوشبختانه سرويس‌هاي اينترنتي موجود مي‌توانند عمليات انتقال فايل را انجام دهند. اگر تعداد فايل‌هاي شما براي انتقال زياد باشد، در استفاده از دراپ باكس (Dropbox) و SpiderOak محدوديت خواهيد داشت .اما وجود بيت تورنت (BitTorrent) مي‌تواند مشكل را تا حدودي حل كند.

استفاده از نسخه‌ي رايگان بيت‌تورنت با محدوديت‌هاي زيادي در انتقال فايل همراه است. البته اين محدوديت‌ها واقعا غير منصفانه است چرا كه شما قرار نيست از سرورهاي تورنت استفاده كنيد و فقط مي‌خواهيد از آن براي انتقال فايل بهره ببريد.

بزرگ‌ترين ايرادي كه تورنت دارد اين است كه در مقايسه با كپي مستقيم داخل‌هارد، اطلاعات را با سرعتي خيلي كم انتقال مي‌دهد. چنانچه محدوديت ISP هم داشته باشيد، انتقال فايل خيلي كندتر از حالت معمول انجام خواهد شد. متاسفانه به علت اين كه نمي‌توان ترافيك‌هاي مجاز تورنت را از نوع غيرمجاز تفكيك كرد، از يك نسخه‌ي درماني براي هر دو حالت استفاده مي‌شود.

اگر از بابت طول كشيدن زمان نگراني نداريد و اشكالي نمي‌بينيد كه رايانه‌ي شما يك شب روشن باقي بماند مي‌توانيد از بيت تورنت استفاده كنيد.
انتخاب جايگزين براي آفيس

در استفاده‌ي شخصي از رايانه، بحث مديريت اسناد و مدارك از اهميت بالايي برخوردار است. ممكن است انتظار داشته باشيد كه نرم‌افزارهاي مايكروسافت آفيس روي لينوكس قابل نصب باشند اما در واقع چنين نيست.

خيلي قاطع مي‌توان گفت كه هيچ نسخه‌اي از مايكروسافت‌ آفيس براي لينوكس وجود ندارد. با اين حساب باز هم جاي نگراني نيست. چرا كه با كمك آفيس تحت وب مي‌توانيد كار خود را راه بياندازيد و اگر هم اصرار داريد كه يك نرم‌افزار آفلاين داشته باشيد مي‌توانيد از دو نسخه‌ي آفلاين كه در ادامه به معرفي آن خواهيم پرداخت، استفاده كنيد.
اوپن آفيس (OpenOffice) يا ليبره آفيس (LibreOffice)؟ كدام يك انتخاب بهتري است؟

بياييد نگاه عميقي به اين دو برنامه داشته باشيم. با وجود آن كه اوپن آفيس و ليبره آفيس اغلب با يكديگر اشتباه مي‌شوند، تفاوت‌هايي با يكديگر دارند.

داستان به سال ۱۹۹۹ برمي‌گردد. در آن زمان شركت آمريكايي Sun Microsystems از يك استارتاپ آلماني به نام StarDivision خواست كه روي يك برنامه‌ي متن باز به نام StarOffice كار كند. Sun به سرعت نام برنامه را به OpenOffice تغيير داد و آن را در انجمن برنامه‌هاي متن باز ارائه كرد و اين برنامه با اسقبال فوق العاده‌اي مواجه شد.

اما اين نسخه‌ي همه چيز تمام نتوانست سود مالي براي سازندگان خود فراهم كند. در سال ۲۰۱۰، اوراكل شركت Sun را خريداري كرد.

اوراكل يكي از طرفداران سرسخت برنامه‌هاي متن باز است. بعد از گذشت چند سال، توسعه‌دهندگان اوپن آفيس، نقص‌هاي آن را رفع كردند و اسم برنامه را ليبره آفيس گذاشتند. از آن به بعد اوپن آفيس رقيب سرسخت ليبره آفيس شد.

(دقيقا مشابه اتفاقي كه براي MySQL افتاد. بعضي از توسعه دهندگان ناراضي از MySQL نقص‌هاي آن را برطرف كردند و رقيب جديدي به نام MariaDB براي آن ساختند.)

اوراكل هم از صرافت حفظ اوپن آفيس افتاد و در سال ۲۰۱۱ آن را به بنياد آپاچي واگذار كرد كه از آن زمان تا كنون زير نظر اين بنياد قرار دارد.

از نظر ارزش‌گذاري رسمي‌ هر دو محصول جايگاه برابري دارند. با هر دوي آن‌ها مي‌توان مانند پاورپوينت مطلبي را ارائه داد يا مانند اكسل با صفحات گسترده سر و كار داشت و نمودار رسم كرد. البته ليبره آفيس امتيازاتي نسبت به اوپن آفيس دارد.

در توسعه‌ي ليبره آفيس از استراتژي بهتري استفاده شده و همين موضوع باعث شده است كه در زمينه‌ي امنيت و عملكرد، بروزرساني سريع‌تري داشته باشد. ليبره آفيس حتي از مايكروسافت آفيس هم عملكرد رضايت‌بخش‌تري دارد و از لحاظ ظاهري نسبت به مايكروسافت زيباتر است.

به همين دليل دو توزيع اوبونتو و لينوكس مينت (Linux Mint) جزو پرطرفدارترين توزيع‌ها است. چرا كه ليبره آفيس را در برنامه‌هاي پيش‌فرض خود دارند. بنابراين پس از مهاجرت به لينوكس نگران نصب آفيس نباشيد.
سازگاري با اسناد مايكروسافت آفيس

در اكثر مواقع، ليبره آفيس سازگاري خوبي نسبت به مايكروسافت آفيس از خود نشان داده است. البته اين امكان وجود دارد در بعضي مواقع مجبور شويد فايل مايكروسافت را در لينوكس ويرايش كنيد.

اما در اينجا نكته‌اي وجود دارد كه بايد به آن توجه كنيد؛ چنانچه با سندي كار مي‌كنيد كه در آن VBA (اپليكيشن‌هاي ويژوال‌بيسيك) به كار رفته يا از ماكروها براي فعال سازي‌هاي خودكار استفاده شده است، در ليبره آفيس با مشكل مواجه خواهيد شد. چرا كه ليبره آفيس به علت وجود تفاوت‌هاي اساسي در زبان برنامه‌نويسي، سازگاري خيلي كمي با اين نوع فايل‌ها دارد.

راه‌اندازي مايكروسافت آفيس

آخرين نسخه‌اي كه مايكروسافت براي آفيس ارائه داده، فوق‌العاده است. اگر شما باز هم اصرار داريد كه از مايكروسافت آفيس استفاده كنيد، كاملا حق داريد.

متاسفانه امكان استفاده از مايكروسافت آفيس ۲۰۱۳  توسط لينوكس CrossOver يا Wine امكان پذير نيست. اما روي نسخه مايكروسافت آفيس ۲۰۱۰ مي‌توانيد حساب كنيد و آن را از طريق لينوكس CrossOver اجرا كنيد. برنامه‌ي virtual machine هم مي‌تواند در راه‌اندازي مايكروسافت آفيس به شما كمك كند.
استفاده از آفيس به صورت آنلاين

اين هم گزينه‌ي ديگري براي انتخاب است. البته منظور آن نسخه از آفيس است كه در مرورگر شما قابل اجرا باشد. در حال حاضر دو برنامه‌ي معروف Google Docs و Zoho در محيط وب كاربرد دارند.

Office Online گزينه‌ي ديگري است كه توسط مايكروسافت ساخته شده اما به اندازه دو برنامه‌ي قبلي شناخته شده نيست و شما مي‌توانيد به صورت رايگان از آن استفاده كنيد.
استفاده‌ي شخصي از لينوكس

هر چند خيلي از برنامه‌ها دقيقا همان كارآيي كه در ويندوز دارند را در لينوكس از خود نشان نمي‌دهند، باز هم لينوكس يك پلت‌فرم بسيار خوب براي كاربرهاي شخصي محسوب مي‌شود. ضمن اين كه از ويندوز سريع‌تر بوده و امنيت بيشتري دارد.

در حالي كه با مهاجرت از ويندوز به لينوكس، بعضي از قابليت‌هاي ويندوز را از دست مي‌دهيد، باز هم لينوكس تجربه‌اي است كه ارزش اين مهاجرت را دارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.