۵ دليل براي نصب لينوكس روي لپ تاپ

۲ بازديد

زماني كه قصد داريد يك سيستم عامل را براي نصب روي دستگاه خود انتخاب كنيد، علاوه بر MacOS و ويندوز 10 گزينه ديگري به نام گنو/لينوكس نيز وجود دارد.

اگر فرد ماجراجويي هستيد، لينوكس تعداد ويژگي‌هاي زيادي دارد كه مي‌تواند قابليت‌هاي بسياري را به دستگاه شما بياورد. شايد بهترين بخش هر سيستم عامل لينوكس توانايي نصب به صورت ديسك زنده است كه به شما اجازه مي‌دهد نرم‌افزار‌هاي مختلف و محيط‌هاي كاري را امتحان كنيد و پس از آن كاملا هارد خود را از آن سيستم عامل پاك كنيد.

نصب لينوكس

لينوكس در توزيع‌هاي بسيار مختلفي منتشر مي‌شود و انتخاب هر كدام از آن‌ها نيز وابسته به خود شما است. اوبونتو را با فاصله زيادي مي‌توان به عنوان پرطرفدارترين توزيع دسكتاپ براي تازه‌كار‌ها عنوان كرد و در ادامه نيز با تمركز روي همين سيستم عامل مقاله را ادامه خواهيم داد.
۱. لازم نيست ويندوز يا مك را ترك كنيد

نصب لينوكس

براي اينكه از سيستم عامل لينوكس خود روي لپ‌تاپ استفاده كنيد، لازم نيست سيستم عامل ويندوز يا مك خود را حذف كنيد. مي‌توانيد توزيع دلخواه لينوكس خود را دريافت كنيد و آن را به صورت بوت دوگانه با استفاده از درايو USB روي لپ‌تاپ در كنار ويندوز يا مك نصب كنيد.

دستورالعمل موجود در وب‌سايت اوبونتو را دنبال كنيد. براي نصب اين سيستم عامل به يك DVD خالي يا فلش درايو با ۲ گيگابايت حافظه نياز داريد. روند نصب نيز بسيار سرراست و ساده خواهد بود.

فوايد استفاده از USB و DVD براي نصب سيستم عامل فراهم كردن امكان استفاده يا امتحان سيستم عامل به صورت زنده است و اين كار بدون اينكه فضايي از هارد درايو خود را اشغال كنيد انجام مي‌شود.
۲. راه‌اندازي آسان

نصب لينوكس

در گذشته نصب نرم‌افزار و كُدك‌هاي معروف در لينوكس حتي براي كساني كه آشنايي زيادي با كامپيوتر داشتند نيز سخت بود اما هم اكنون اين‌طور نيست. براي مثال اوبونتو در زمان مناسب به شما پيشنهاد مي‌دهد تا كُدك‌هاي صوتي و تصويري مورد نياز خود را دانلود كنيد و در بسياري از سيستم‌هاي مدرن مي‌توانيد به صورت لحظه‌اي شبكه واي‌فاي را شناسايي كنيد و به آن متصل شويد.

البته نبايد انتظار داشته باشيد كه پس از مهاجرت از ويندوز يا مك به لينوكس كاملا احساس راحتي كنيد، چرا كه اكنون وارد محيطي كاملا جديد شده‌ايد كه از قوانين و حتي محيط كاربري متفاوتي نيز برخوردار است. پس از مهاجرت به لينوكس سعي كنيد كمي حس كنجكاوي خود را تحريك كنيد تا بتوانيد از محيطي كه در آن قرار گرفته‌ايد بيشتر سر در بياوريد.
۳. دسترسي به موارد مورد نياز

نصب لينوكس

اوبونتو به صورت پيش‌فرض با مرورگر فايرفاكس، كلاينت تاندربرد براي ايميل و ليبره آفيس براي ساخت يا ويرايش اسناد، GIMP براي ويرايش يا ساخت تصاوير و كودي براي مديريت تئاتر‌هاي خانگي همراه شده است.

از ديگر نرم‌افزار‌هاي مهم، كاربردي و متداول درون نسخه‌هاي مختلف لينوكس مي‌توان به گوگل كروم، VLC، Slack، تلگرام، دراپ‌باكس، اسكايپ و اسپاتيفاي اشاره كرد. البته برنامه‌هاي تحت وب مانند گوگل پلي موزيك يا مايكروسافت آفيس و موارد ديگر را هم مي‌توان در اين ليست قرار داد.
۴. برخورداري از امنيت بالا

نصب لينوكس

تعداد كمي از افراد هستند كه از سيستم دسكتاپ لينوكسي خود استفاده مي‌كنند، بنابراين تعداد هكر‌هاي كمي براي خراب‌كاري در اين سيستم عامل وجود دارد. پس لينوكس به عنوان يك سيستم عامل بسيار امن شناخته مي‌شود. اين سيستم از پايه به صورت امن ساخته شده است.

لينوكس هم البته مانند باقي سيستم عامل‌ها كرش مي‌كند اما اين حقيقت كه تعداد بدافزار‌هاي كمي براي اين پلتفرم وجود دارد باعث مي‌شود تا اين سيستم عامل را براي موارد امنيتي مناسب بدانيم.
۵. پشتيباني از نرم افزار هاي رايگان و منبع باز

نصب لينوكس

لينوكس خيلي بيشتر از يك سيستم عامل است و از آن به عنوان يك فلسفه مي‌توان ياد كرد. لينوكس نه تنها از نرم‌افزار‌هاي رايگاني مانند گوگل كروم و موارد مورد نياز ديگر پشتيباني مي‌كند بلكه كد منبع همه آن‌ها نيز باز و رايگان است.

زماني كه از لينوكس استفاده مي‌كنيد، در واقع توسط يك جامعه ميليوني و جهاني كه نرم‌افزار‌هايي رايگان براي نصب و استفاده توليد مي‌كنند، پشتيباني مي‌شويد. اين فلسفه كمك كرده تا خلاقيت‌هاي زيادي را چه در وب و چه در سيستم عامل‌هاي ديگري مانند ويندوز و MacOS مشاهده كنيم. اگر دوست داريد از فضايي آزاد همراه با نرم‌افزار‌هاي رايگان و امنيت بالاي سيستم برخوردار باشيد، مي‌توانيد هم‌اكنون از اوبونتو و توزيع‌هاي ديگر لينوكس استفاده كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.