چگونه گوگل درايو را در لينوكس داشته باشيم

۱ بازديد

سال ۲۰۱۲ زماني بود كه گوگل درايو ابري خود را با نام گوگل درايو معرفي كرد و از آن زمان قول داده بود كه به زودي نسخه‌اي از آن براي كابران گنو/لينوكس منتشر شود. اما شركتي كه سيستم‌هاي داخلي خودش بر پايه‌ي لينوكس هستند بيشتر از ۲ سال و نيم است كه اپليكيشن فضاي ابري خود را براي كاربران نرم‌افزارهاي آزاد ارائه نداده است.

در تمام اين مدت گوگل از پشتيباني گوگل درايو بر روي لينوكس به عنوان در حال كار ياد مي‌كرد، تا اينكه عاشقان نرم‌افزارهاي آزاد دست به كار شدند تا راهي براي حل مشكل خودشان پيدا كنند.
با Drive آشنا شويد

درايو يك نرم‌افزار كوچك بر اساس خط فرمان است كه توسط خانم Burcu Dogan ملقب به Rakyll در زبان go نوشته شده و هم در لينوكس و هم در مك قابل استفاده است. نويسنده‌ي اين برنامه خودش عضوي از تيم توسعه دهنده‌ي گوگل درايو بوده و Drive بهترين گزينه‌اي است كه تاكنون در اختيار كاربران لينوكس قرار گرفته است.

صفحه‌ي اين نرم‌افزار در Github توضيح مي‌دهد كه چرا همگام‌سازي پنهان در كلاينت گوگل درايو نه تنها عملي مفيد نيست بلكه احمقانه است و ارزش صرف وقت را نخواهد داشت. در اين نرم‌افزار هنگامي كه احتياج به فايلي در گوگل درايو داريد با نوشتن دستور Drive Push فايل مورد نظر به درايو انتقال مي‌يابد و با Drive Pull از درايو به هارد ديسك دستگاه كپي مي‌شود. با وجود اين قابليت اختصاصي تعامل با درايو ابري گوگل هنگامي كه مثلا فقط احتياج به يك فايل متني كوچك داشته باشيم لازم نيست كل درايو را همگام سازي كنيد.
استفاده از درايو

براي استفاده از اين برنامه احتياج به نسخه‌ي ۱.۲ يا جديدتر اين سيستم عامل را داريد. براي نصب آن دستور زير را در خط فرمان اجرا كنيد.

    sudo apt-get install golang git mercurial

پس از نصب go و ابزارهاي جانبي آن اين دستور را براي دريافت و نصب نرم‌افزار اجرا كنيد.

    go get github.com/rakyll/drive

650x159xinstall-drive-for-linux.png.pagespeed.ic

همانطور كه مي‌دانيد مثل بقيه‌ي نرم‌افزارها با اجراي دستور help مي‌توانيد ليستي از قابليت‌هاي نرم‌افزار را مشاهده بنماييد.

    drive help

650x295xgoogle-drive-for-linux-help.png.pagespeed.ic

سپس بايد حساب گوگل خود را به نرم‌افزار نشان دهيد و مسيري را براي دانلود فايل‌ها بر روي ديسك سخت خود مشخص بكنيد.

    drive init

650x296xinitialize-drive-for-linux.png.pagespeed.ic

حالا نرم‌افزار شما آماده است كه فايل را به سرور انتقال دهد يا از آن بارگذاري كنيد. مثلا دستور drive push example.txt را تايپ كنيد تا فايل مورد نظر به درايو ارسال شود، يا با drive pull /text/example.txt فايل را به كاميپوتر انتقال دهيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.